Därför har vi svenskar med oss mobilen i badrummet


Enligt en undersökning spenderar svenskarna i genomsnitt närmare 30 minuter i badrummet varje dag. Var fjärde person stannar där längre än så. Personer i åldersgruppen 30 till 40 år stannar längst medan svenskar i åldern 51 till 65 år spenderar kortast tid i badrummet.

Föga förvånande uppger närmare hälften att de använder mobilen på toaletten och många stannar kvar extra länge för att scrolla igenom uppdateringar. Undersökningen visar att män använder sin smartphone i större utsträckning än vad kvinnor gör (49 respektive 42 procent). Kvinnor uppger å andra sidan att de njuter mer av chansen till egentid i badrummet (37 procent jämfört med 33).

– Badrummet har länge haft ett stort symbolvärde för egentid, säger Petra Nilsson, marknadschef för badrumsvarumärket Ifö/Geberit, som genomfört undersökningen.

Var femte svensk läser böcker eller tidningar inne i badrummet, men det finns även de som smyger undan och kollar film eller äter godis. Två av tre svenskar anser att tid för sig själv är den ultimata lyxen i badrummet – till och med bättre än att ha en jacuzzi eller bastu.

– I takt med att badrummet blivit ett rum som vi svenskar gillar att spendera mer tid i, vill vi även kunna göra det vi gör i resten av våra hem när vi är här. Idag finns helt nya möjligheter till att tillexempel både lyssna på musik och se på TV i badrummet, säger Petra Nilsson.

Det här gör svenskarna i badrummet (deltagarna har kunnat ge flera svar):

Använder sin smartphone: 46 procent

Njuter av tid för sig själv: 35 procent

Kollar mejl: 24 procent

Läser böcker och tidningar: 20 procent

Sms:ar: 19 procent

Pratar i telefon: 10 procent

Har sex: 9 procent

Tittar på film: 4 procent

Äter godis: 2 procent

Undersökningen är gjord bland ett representativt urval av 1000 svenskar under 2020 av YouGov på uppdrag av Ifö.

Källa: Smålandstidningen