Sephoras besked om de svenska butikerna

Skönhetskedjan Sephora lanserades i Norden 2012, och hade då stora planer om ett omfattande butiksnät med 35 butiker.

Det blev 14.

– Den planen reviderades ganska snabbt. Vi är inte så starka i köpcentrum utan satsar på citylägen, säger Jenni Österlund, vd för Sephora i Skandinavien, till Market.

Sephora satsar digitalt

2017 lanserades även e-handel i Sverige, och nu vill Sephora satsa ännu mer digitalt.

– E-handeln har boomat bra, vi gjorde en ökning på 100 procent första året och sedan har ökning legat på 80 procent per år, säger Jenni Österlund till Market.

I Norden är kedjans största kundgrupp mellan 15 och 25 år, och satsningen är på nya och trendiga märken.

Och Jenni Österlund tror att Sephora kan fortsätta växa.

– Planen är ungefär tio procent ökning varje år de kommande fem åren. Det är mer än marknaden så vi tar marknadsandelar, säger hon till Market.

Källa: Expressen